فرانچایز و لایسنس

فرانچایز و لایسنس دقیقا چیست؟ در این قسمت قسط داریم که خدمات فرانچایز و لایسنس را به طور جدا توضیح می دهیم و تفاوت هر یک را تحلیل و بررسی می کنیم. این مطلب میتواند به شما کمک کند که مفاهیم فرانچایز و لایسنس را درک کنید و با یکی از خدمات بازاریابی ما آشنا شوید.

فرانچایز و لایسنس

فرانچایز چیست

حتما شما هم نام رستوران های بزرگ و معروف زنجیره ای مثل مک دونالد و برگر کینگ و کافه هایی مثل استارباکس را حتما شنیده اید. چگونه مک دونالد توانسته است تعداد زیادی شعبه را در اختیار خود داشته باشد؟ سَبک همکاری مک دونالد با شعبه های دیگرش چگونه است؟ سَبک بیزنس فرانچایز چیست و چگونه برای همکاری شرکت ها به کار گرفته می شود؟

فرانچایز یا همان فرانشیز میتوان گفت نوعی مجوز یا حق امتیاز برای استفاده از برند دیگران گفته می شود. حق امتیازی که یک طرف فرانچایزر (franchisor) به طرف دیگر فرانچیزی (franchisee) اجازه میدهد تا به دانش، فرآیند ها و علائم تجاری اختصاصی کسب و کار صاحب امتیاز دسترسی داشته باشد.

کلا بحث فرانچایز سَبکی برای انجام تجارت است. هنگامی که شما قرارداد فرانچایز را امضاء می نمایید، به معانی این است که صاحب امتیاز یا همان (فرانچایزر) به شما حق می دهد که مشاغل متناسب با سیستم خود را معمولا برای مدت زمان مشخصی مدیریت نمایید. در ادامه این قسمت ما می پردازیم به ساختار فرانچایز و نحوه امتیاز دهی را به شما بیان میکنیم.

  • امتیاز دهنده یا همان franchistor: شرکت یا فردی است که به دیگری اجازه می دهد تا از برند یا سیستم خود برای فروش محصولات استفاده کند.
  • امتیاز گیرنده یا همان franchisee: کسب و کاری که مجاز به استفاده از برند و سیستم franchestor برای فروش چیزی است.
  • توافق نامه فرانچایز franchise agreement: تواقثنامه کتبی بین فرانچایز و فرانچایزی.
فرانچایز

لایسنس چیست

شاید در ابتدا فکر کنید که فرانچایز همان لایسنس است ولی فرق های کوچک اما مهمی بین آنها وجود دارد.

لایسنس یک قرار داد اعطای امتیاز است که در آن امتیاز دهنده یا همان لایسنستور یا معنای انگلیسی اش (Licensor) مورد با ارزشی را به امتیاز گیرنده یا همان لایسنسی یا معنای انگلیسی اش (Licensee) در ازای عملکرد خاص و مبلغی پولی اعطا میکند. در حقیقت اعطا کننده امتیاز یا همان (شرکت بین المللی) یکی از موارد زیر را به گیرنده امتیاز یا همان شرکت ملی اعطا می کند:

  • حق استفاده از یک محصول، خدمات یا فعالیت ==> (Patent Right)
  • حق استفاده از علائم تجاری و یا همان نام تجاری ==> (Trademark)
  • حق نشر و توضیع (فعالیتهای ورزشی، هنری، موسیقی، نرم افزارهای کامپیوتری و … ) ==> (Copyright)

هر کدام از امتیازها می تواند برای یک بازار و شرکت خارجی و یا چندین بازار و شرکت هم صدق بکند. در مقابل گیرنده امتیاز متعهد می شود که:

  • فقط به تولید محصولاتی بپردازد که امتیاز آنها را گرفته است.
  • این محصولات را فقط در قلمرویی که مقرر شده است به فروش برساند.
  • به اعطا کننده امتیاز مبلغی را که مرتبط با حجم فروش است بپردازد.
فرانچایز

خدمات دیگر ما

joint ventrue

جوینت ونچر

واژه ونچر به معنای موسسه بوده ولی بیشتر در معنی و مفهوم ریسک به کار می‌رود. جوینت ونچر در ایران هم به همان معنا و مفهوم به کار می‌ رود. جوینت همان مشارکت در سود و زیان یک فعالیت اقتصادی به شمار میرود.

export

صادرات

سنتی‌ترین راه ورود به بازارهای خارجی، صدور کالاست. ما به عنوان یک ارائه دهنده خدمات بازاریابی بین المللی ، خدمات ، فعالیت ها و محصولات شما را با این روش شرح می دهیم. باری مطالعه بیشتر کلیک کنید.

به بالای صفحه بردن